10 tips for bedre markedsalg!
- Husk! Det er ikke skryt, dette er business. Snakk varmt om
dine produkter!
- Vær vennlig. Ingen har lyst å handle hos en surpomp. Smil smil smil
- Gi folk tid og rom til å kikke. Ikke spør med en gang om de
trenger hjelp eller fortell om prisen før de har spurt. Hvis noen tar opp et
produkt, da kan du si litt om produktet «den er hjemmelagt», «den er laget i
alpakka», «jeg har også den i voksen størrelse» i et forsøkt for å åpne en
dialog. Være vennlig men ikke innpåsliten, det er en hårfin balanse. Det er
bedre å si for lite og smile for mye, enn motsatt.
- Noen kunder er beskjedne, noen er uhøflige. Vær forberedt på
begge og ikke ta det personligt.
- Tilby informasjon om dine produkter eller din bedrift.
Anonymitet selger ikke på markedet. Fortell hvordan det er laget og hva det er
laget av, bygg god argumenter for hvorfor de skal handle hos deg og ikke på den
lokal kjøpesenter.
- Snakk med folk! Både andre utstillere og forbigående. Vær
vennlig, kanskje de ikke handler hos deg, men kjenner noen som trenger det du selger.
Ha visittkort eller produktark klart, fortell om din facebookside, si fra om du
tar bestillinger. Fortell hvor de kan handle dine ting når julemarked tar slutt, har du blogg, selger du på etsy / epla, ikke vær redd å markedsføre deg
selv - det er derfor du er her.
- Det kommer til å være litt rolig innimellom, ikke ta fram
telefonen eller en bok. Selger du strikk, ta med strikketøyet så kundene kan se
hva du lager, det skaper nysgjerrighet hos forbigående. Er du ikke håndverker, flytt
litt på utstillingen – gå ut av boden og rydde litt, ser engasjert ut.
- Hvis du kan, ha på deg det du lager da viser det du er stolt
over dine produkter!
- Pris, Kvalitet og Service er salgstrekanten. Det finnes
ingen lønnsom bedrift som tilbyr alle tre.
Velg de to som best speiler dine produkter.
- Driver du kursvirksomhet, butikk eller selger på andre
markeder? Husk å bruke denne kontakten med kunden til å snakke om det. Har du kursplanen klar for det nye året? Ta nedbetaling for å reservere plassen. Lager
du varer på spesial bestilling? Ta varebestillinger for levering over nyttår. Har
du eget lokale? Inviterer til en kundekveld på din butikk i januar. Kanskje du
kan gjør om disse tilfeldige kunder til faste kunder.