onsdag 24. oktober 2012

Hva skal det koste? En veileder for flinke piker


Snille og flinke piker vil ikke ta for mye betalt, selv om de har jobbet lange høst kvelder for å lage hvert sting og hver maske perfekt. Å lage ting er gøy men nå er det tid for å selge. Å finne ut hva du skal ta betalt for håndverket ditt kan være vanskelig. Her er noen tips så du kan få dekket utgiftene dine, få betalt for arbeidet og få solgt varene.

Prising
Generelt sett så skal du prise varene så du får dekket utgiftene dine og får en fortjeneste uten at du overstiger det kunden er villig til å betale. Prissettingen din er også avhengig av salgsmålene dine. Hvis du ikke er for opptatt av fortjenesten kan du være mere løssluppen med beregningene.

Det er mange måter å gjøre dette på og over tid ville du utvikle ditt eget system for prising basert på tilbakemelding fra kunder, salgstall og hva andre tar betalt for lignende varer. Men vi tar det steg for steg her så kan du ha en grunnleggende formular for utregning.

Råvarer eller materialkostnader:
Regn ut hva råvaren koster: f.eks. hvor mye kostet hvert nøste, hvor mange nøster ble brukt?

Arbeidskostnader:
Hvor mye tid har du brukt på design, planlegging og gjennomføring? I utgangspunktet bør du ikke har så mye mindre enn gjennomsnittstimelønn. Hvis du lager noe som er komplisert eller krever et høyt ferdighetsnivå bør timelønnen gjenspeile det. Hvis du derimot lager noe er på begynnernivå eller det er et enkelt arbeid bør prisen være tilsvarende lav. I tillegg kan du kontrollere med andre som lager tilsvarende ting hva de tar betalt.

Andre kostnader:
Hvis du måtte kjører langt for å få tak i råvarer kan bensinkostnader legges til. Det samme gjelder fraktkostnader. Husk også rekvisitter som kostnader.

Indirekte kostnader:
Utgiftene dine i forbindelse med julemarkedet: bod, strøm, rekvisitter, innpakning, mm.

Andre faktorer:
Faktorer som kan påvirke prisen:
1.       Er produktene dine spesielt ettertraktet?
2.       Er råvarene dine spesielt ettertraktet?
3.       Har du hatt litt ekstra blest rundt produktene dine eller deg selv – oppslag i avisen eller lignende?
4.       Hvor populært er håndverket ditt, er det mange aktører med lignende produkter?
5.       Hvordan spiller økonomiske forhold inn på kundegruppa di?


Produktnavn:                                                                  ____________________________
Råvarer / Materialkostnader                                           ____________________________
Arbeidskostnader                                                          ____________________________
Indirekte kostnader                                                        ____________________________
Andre faktorer +/-                                                         ____________________________
Grossistpris (pris du hadde solgt for til en butikk)            ____________________________
Grossistpris x 2 for utsalgspris                                        ____________________________



Her er et eksempel:
Det er mulig at du blir overrasket over prisen her. Var du over eller under? (jeg tipper under). Jeg gleder meg til å høre reaksjoner fra nye og erfarne selgere. Har du en annen metode som fungerer bra for deg så del den gjerne i kommentarfeltet.